wtorek, 4 sierpnia 2015

Własny sklep internetowy - od czego zacząć? Część 4: Marketing


marketing internetowy
I właśnie teraz powoli przechodzimy do tej przyjemniejszej (przynajmniej dla mnie) części. W tym artykule postaram się w skrócie omówić wszelkie formy promocji w internecie, rozwinę je natomiast w osobnych artykułach.

Pozycjonowanie

Najpopularniejsza i najczęściej najtańsza forma reklamy w sieci. Polega na dążeniu do uzyskania jak najwyższych pozycji w w organicznych wynikach wyszukiwania.
Podzaiał wyników wyszukiwania na wyniki organiczne i adwords

Głównymi czynnikami wpływającymi na pozycje w wyszukiwarkach są:
  • Ilość/jakość linków zewnętrznych
  • Optymalizacja strony (nagłówki, słowa kluczowe w treści itp.)
  •  Szybkość działania strony
  • Widoczność  w social media (Facebook, Google+)
  • Treść na stronie 
  • Czynniki behawioralne (zachowanie użytkowników) 

AdWords i remarketing

Napis adwords scrabble
AdWords to system reklamowy google, który umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania oraz reklam (najczęściej banerowych) na stronach współpracujących. Można powiedzieć, że zmonopolizował on rynek reklamy w internecie. To właśnie z tego źródła pochodzi zdecydowana większość zysków Google. 
Wykupowanie AdWords-ów jest przeciętnie droższe od pozycjonowania, jednak tu na efekty nie musimy długo czekać. Dodatkowo warto zaznaczyć, że Google coraz bardziej upodabnia linki sponsorowane do wyników organicznych, dzięki czemu wzrasta ich klikalność. Modelem rozliczeń najczęściej jest tu popularny CPC.
Stawki ustalane są automatycznie (określamy jedynie maksymalną cenę za kliknięcie). Maksymalnie upraszczając metodę działania systemu to im więcej będziemy w stanie zapłacić za kliknięcie i im częściej użytkownicy będą klikać w nasze reklamy tym wyżej/częściej będą się one wyświetlać.

Remarketing 


Zasada działania remarketingu jest bardzo zbliżona do zwykłego adwords, z tą różnicą, że reklamę kierujemy do użytkowników którzy już byli na naszej stronie oraz wyświetlamy ją tylko w formatach banerowych na stronach partnerskich. Przykładowo załóżmy że naszą stronę odwiedziło dwóch klientów: Pan X i Pan Y. Pan X dokonał zakupu, natomiast Pan Y opuścił  nasz sklep po 2 minutach. Dzięki remarketingowi możemy wyświetlić Panu Y reklamę mówiącą: "wróć do nas a dostaniesz 20% rabatu". Dzięki takiej personalizacji reklamy te mają znacznie większy CTR od zwykłych reklam banerowych. Dzięki temu więcej zarabia Google, więcej zarabia właściciel strony i więcej zarabiamy my. Właśnie dlatego remarketing stał się tak szybko popularny. 

Ważnym elementem w przypadku kampanii adwords jest jej optymalizowanie. Jest to proces polegający na dążeniu, aby nasza kampania jak najniższym kosztem przyniosła jak najlepsze efekty. Przykładowo użytkownikowi który odwiedził naszą stronę możemy wyświetlić reklamę produktów które oglądał lub baner ze kodem rabatowym. Dodatkowo możemy to zrobić zaraz po wyjściu użytkownika z serwisu, lub np. po tygodniu.  W tym celu najczęściej stosuje się testy A/B. Należy jednak pamiętać, że aby wyniki były miarodajne, muszą być przeprowadzone na odpowiednio dużą skalę.

Marketing szeptany


              Polega na budowaniu wizerunku naszej firmy po przez dodawanie pozytywnych wypowiedzi na forach internetowych.  Należy jednak pamiętać, że użytkownicy są wyczuleni na fałszywe opinie i jeżeli skupimy się na ilości a nie jakości naszych wpisów może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Ciekawą taktyką i mogącą przynieść wiele dobrego jest oficjalne pokazanie się firmy na danym forum. Wtedy osoba x jako oficjalny przedstawiciel firmy pomaga użytkownikom rozwiązać ich problemy oraz oferuje zniżki do swojego sklepu.
Marketing szeptany jest ostatnio bardzo popularny, jednak jakość oferowanych wpisów często stoi na bardzo niskim poziomie. Należy również pamiętać o tym, że tego typu działania łamią ustawę z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Porównywarki


Jak sama nazwa wskazuje mają na celu porównywanie cen produktów w różnych sklepach. Jednak jest to niepełna definicja ponieważ zależnie od branży zmienia się zasada działania. Dla branży elektronicznej faktycznie po kliknięciu na dany produkt najczęściej otwiera się podstrona z opisem produktu, zdjęciami, opiniami oraz ofertami sklepów. Jednak dla branży fashion po kliknięciu w dany produkt najczęściej jesteśmy przenoszeni bezpośrednio na stronę sklepu oferującego ten produkt. Możemy więc powiedzieć, że w tym przypadku porównywarki pełnią rolę katalogu produktów.
Przechodząc do konkretów – porównywarki niosą ze sobą bardzo wysoką konwersję. Zamieszczanie naszych produktów w porównywarce oczywiście jest płatne. Najczęstszym modelem rozliczeń jest CPC, stawki zależnie od branży kształtują się na poziomie 30 do 80gr (z naciskiem na 30).

Blog


Prowadzenie bloga nie jest czystą odmianą marketingu, jednak odpowiednio prowadzony daje wiele korzyści, m.in. :
  • Pozytywnie wpływa na pozycjonowanie
  • Kreuje firmę jako eksperta
  • Zwiększa ruch na stronie
  • Zwiększa lojalność klientów oraz przywiązanie do marki

Na efekty trzeba swoje poczekać, jednak długoterminowo może dać naprawdę wiele.

Social media


Drzewo z ikonami social media
Kolejnym narzędziem do promocji naszego sklepu są media społecznościowe. Niestety nie wystarczy w nich być. Aby przynosiły one jakieś realne korzyści musimy zbudować jakąś strategię, mieć na nie jakiś pomysł. Pierwszy na myśl rzuca się Facebook. Ma on aktualnie największy zasięg, możemy śmiało założyć, że 90% naszych klientów z niego korzysta. Dzięki niemu możemy promować artykuły z naszego bloga, informować klientów o nowościach w ofercie, promocjach itp. Dodatkowo warto wykorzystać również reklamy na Facebook-u, które są tańsze od tych w google. Należy jednak rozważyć  również inne kanały komunikacji, ponieważ przeciętny konsument przyzwyczaił się już do obecności marki na Facebook-u, a sam niebieski portal cały czas obniża zasięg postów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz