I właśnie teraz powoli przechodzimy
do tej przyjemniejszej (przynajmniej dla mnie) części. W tym artykule postaram
się w skrócie omówić wszelkie formy promocji w internecie, rozwinę je natomiast
w osobnych artykułach.
Pozycjonowanie
Najpopularniejsza i najczęściej najtańsza forma reklamy w sieci. Polega na dążeniu do uzyskania jak najwyższych pozycji w w organicznych wynikach wyszukiwania.
Głównymi czynnikami wpływającymi na pozycje w wyszukiwarkach są:
Polega na budowaniu wizerunku
naszej firmy po przez dodawanie pozytywnych wypowiedzi na forach internetowych. Należy jednak pamiętać, że użytkownicy są wyczuleni na
fałszywe opinie i jeżeli skupimy się na ilości a nie jakości naszych wpisów
może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Ciekawą taktyką i mogącą
przynieść wiele dobrego jest oficjalne pokazanie się firmy na danym forum. Wtedy
osoba x jako oficjalny przedstawiciel firmy pomaga użytkownikom rozwiązać ich problemy oraz oferuje zniżki do swojego sklepu.
- Ilość/jakość linków zewnętrznych
- Optymalizacja strony (nagłówki, słowa kluczowe w treści itp.)
- Szybkość działania strony
- Widoczność w social media (Facebook, Google+)
- Treść na stronie
- Czynniki behawioralne (zachowanie użytkowników)
AdWords i remarketing
AdWords to system reklamowy google, który umożliwia
wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania oraz reklam
(najczęściej banerowych) na stronach współpracujących. Można powiedzieć, że
zmonopolizował on rynek reklamy w internecie. To właśnie z tego źródła pochodzi zdecydowana większość zysków Google.
Wykupowanie AdWords-ów jest przeciętnie droższe od
pozycjonowania, jednak tu na efekty nie musimy długo czekać. Dodatkowo warto
zaznaczyć, że Google coraz bardziej upodabnia linki sponsorowane do wyników
organicznych, dzięki czemu wzrasta ich klikalność. Modelem
rozliczeń najczęściej jest tu popularny CPC.
Stawki ustalane są automatycznie (określamy jedynie maksymalną cenę za kliknięcie). Maksymalnie upraszczając metodę działania systemu to im więcej będziemy w stanie zapłacić za kliknięcie i im częściej użytkownicy będą klikać w nasze reklamy tym wyżej/częściej będą się one wyświetlać.
Remarketing
Zasada działania remarketingu jest bardzo zbliżona do zwykłego adwords, z tą różnicą, że reklamę kierujemy do użytkowników którzy już byli na naszej stronie oraz wyświetlamy ją tylko w formatach banerowych na stronach partnerskich. Przykładowo załóżmy że naszą stronę odwiedziło dwóch klientów: Pan X i Pan Y. Pan X dokonał zakupu, natomiast Pan Y opuścił nasz sklep po 2 minutach. Dzięki remarketingowi możemy wyświetlić Panu Y reklamę mówiącą: "wróć do nas a dostaniesz 20% rabatu". Dzięki takiej personalizacji reklamy te mają znacznie większy CTR od zwykłych reklam banerowych. Dzięki temu więcej zarabia Google, więcej zarabia właściciel strony i więcej zarabiamy my. Właśnie dlatego remarketing stał się tak szybko popularny.
Ważnym elementem w przypadku kampanii adwords jest jej
optymalizowanie. Jest to proces polegający na dążeniu, aby nasza kampania jak
najniższym kosztem przyniosła jak najlepsze efekty. Przykładowo użytkownikowi
który odwiedził naszą stronę możemy wyświetlić reklamę produktów które oglądał
lub baner ze kodem rabatowym. Dodatkowo możemy to zrobić zaraz po wyjściu
użytkownika z serwisu, lub np. po tygodniu.
W tym celu najczęściej stosuje się testy A/B. Należy jednak pamiętać, że
aby wyniki były miarodajne, muszą być przeprowadzone na odpowiednio dużą skalę.
Marketing szeptany
Marketing szeptany jest ostatnio bardzo popularny, jednak
jakość oferowanych wpisów często stoi na bardzo niskim poziomie. Należy
również pamiętać o tym, że tego typu działania łamią ustawę z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Porównywarki
Jak sama nazwa wskazuje mają na celu porównywanie cen
produktów w różnych sklepach. Jednak jest to niepełna definicja ponieważ
zależnie od branży zmienia się zasada działania. Dla branży elektronicznej
faktycznie po kliknięciu na dany produkt najczęściej otwiera się podstrona z
opisem produktu, zdjęciami, opiniami oraz ofertami sklepów. Jednak dla branży fashion
po kliknięciu w dany produkt najczęściej jesteśmy przenoszeni bezpośrednio na
stronę sklepu oferującego ten produkt. Możemy więc powiedzieć, że w tym
przypadku porównywarki pełnią rolę katalogu produktów.
Przechodząc do konkretów – porównywarki niosą ze sobą bardzo
wysoką konwersję.
Zamieszczanie naszych produktów w porównywarce oczywiście jest płatne. Najczęstszym modelem
rozliczeń jest CPC, stawki zależnie od branży kształtują się na poziomie 30 do
80gr (z naciskiem na 30).
Blog
Prowadzenie bloga nie jest czystą odmianą marketingu, jednak
odpowiednio prowadzony daje wiele korzyści, m.in. :
- Pozytywnie wpływa na pozycjonowanie
- Kreuje firmę jako eksperta
- Zwiększa ruch na stronie
- Zwiększa lojalność klientów oraz przywiązanie do marki
Na efekty trzeba swoje poczekać, jednak długoterminowo może dać naprawdę wiele.
Social media
Kolejnym narzędziem do promocji naszego sklepu
są media społecznościowe. Niestety nie wystarczy w nich być. Aby przynosiły one
jakieś realne korzyści musimy zbudować jakąś strategię, mieć na nie jakiś
pomysł. Pierwszy na myśl rzuca się Facebook. Ma on aktualnie największy zasięg,
możemy śmiało założyć, że 90% naszych klientów z niego korzysta. Dzięki niemu możemy promować artykuły z naszego bloga, informować klientów o nowościach w ofercie,
promocjach itp. Dodatkowo warto wykorzystać również reklamy na Facebook-u, które są tańsze od tych w google. Należy jednak rozważyć również inne kanały komunikacji, ponieważ
przeciętny konsument przyzwyczaił się już do obecności marki na Facebook-u, a
sam niebieski portal cały czas obniża zasięg postów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz